I alle land og på alle språk er det en betydelig andel barn som sliter med å mestre lesing. I 2014 ble begrepet 'dysleksi' og dets problematiske fortolkning undersøkt i boken The Dyslexia Debate, som også stilte spørsmål ved diagnosens effektivitet. Ti år senere reflekterer The Dyslexia Debate Revisited over endringene i vurdering og behandling av dysleksi gjennom det siste tiåret, inkludert innføringen av spesifikke lover om dysleksi i mange amerikanske delstater. Forfatterne, Julian G. Elliott og Elena L. Grigorenko, tar opp de kritiske tilbakemeldingene på deres opprinnelige utfordring av dysleksikonstruktet, og de undersøker hvorfor, til tross for vitenskapelig kritikk, eksisterende oppfatninger og vurderingsmetoder for dysleksi fortsatt er svært attraktive for mange fagfolk, enkeltpersoner og familier. Basert på dagens vitenskapelige kunnskap, arbeider forfatterne for å fremme en felles forståelse av lesevansker og understreker viktigheten av å gi rettidig og passende intervensjon og støtte til alle som trenger det.