Boken "The Evolved Mind and Modern Education" utforsker de unike evnene mennesket har til å utvikle ny, evolusjonær kunnskap, som skriftsystemer og matematikk. Gjennom årtusener har denne akkumulerte kunnskapen støttet opp under omfattende, dynamiske samfunn, som i dag stiller krav til at barn må tilegne seg denne nye kunnskapen i utdanningssystemet. I dette verket presenteres en ramme for å forstå utviklingen av de hjerneprosessene som muliggjør innovasjon og ny læring, samt hvordan disse prosessene kan påvirke menneskelige kognitive universaler, som språk, for å skape evolusjonært nye ferdigheter som lesing og skriving. Kritiske trekk ved disse nettverkene omfatter en topp-ned kontroll av oppmerksomhet, som er avgjørende for dannelsen av slike nye evner, samt selvbevissthet og mental tidsreise, som støtter akademiske selvkonsepter og utviklingen av langsiktige utdanningsmål. Boken reviderer og oppdaterer disse grunnprinsippene, samt diskuterer implikasjonene for undervisningspraksis.