Denne banebrytende boken gir en grundig utforskning av en uortodoks filmskaper som befant seg utenfor det tradisjonelle studio-systemet. Ray Carney tilbyr en omfattende kritisk analyse av seks av John Cassavetes' mest betydningsfulle filmer: 'Shadows', 'Faces', 'Minnie and Moskowitz', 'A Woman Under the Influence', 'The Killing of a Chinese Bookie' og 'Love Streams'. Gjennom denne analysen argumenterer Carney for at Cassavetes' verk representerer en livsbejaende form for moderne uttrykk som står i kontrast til den verdensfornektende modernismen som preger mange av de mest betydningsfulle kunstverkene fra vår tid. Cassavetes blir fremhevet som en dyptreflektert og selvbevisst filmskaper, samt en filosofisk tenker, hvis arbeider inntar en sentral plass i den amerikanske tradisjonen, parallelt med forfatterne Ralph Waldo Emerson og William James. De seks filmene som behandles i boken fremstår som uttrykksfulle tolkninger av de forvirrende utfordringene som preger den moderne amerikanske kultur.