Boken "The Great Transformation of Musical Taste" er en grundig utforskning av hvordan det musikalske liv i byer som London, Leipzig, Wien og Boston har gjennomgått en betydelig transformasjon i takt med de politiske bevegelsene i Europa. Forfatteren William Weber analyserer utviklingen av musikalske preferanser i europeiske konsertprogrammer fra 1750 til 1870, og belyser hvordan det oppsto separate sfærer rundt klassisk musikk og populærmusikk. I 1780 bestod et typisk program av en variert blanding av sjangre, holdt sammen av diplomatiske musikere. Denne strukturen begynte å svekkes rundt 1800, i takt med at nye musikkformer dukket opp, som strykekvartetter, quadriller og ballader, som ikke lenger kunne sameksistere i de samme programmene. Utopiske ideer og dristige eksperimenter påvirket utformingen av programmer i en tid der ideologiske kamper raste om hvem som skulle styre musikkens smak. Mer enn hundre illustrasjoner og transkripsjoner av programmer gir leserne muligheten til å følge Webers analyse i detalj.