I den lange 1700-tallet ble nye forbrukeraspirasjoner og et nytt arbeidsomt adferdsmønster kombinert til å fundamentalt endre materialkulturene i Nordvest-Europa og Nord-Amerika. Denne 'industriøse revolusjonen' utgjør konteksten der den økonomiske akselerasjonen knyttet til den industrielle revolusjonen utviklet seg. I denne studien utforsker Jan de Vries den intellektuelle forståelsen av den økte betydningen av varer for forbrukere, samt selve forbrukeratferden til husholdninger på alle inntektsnivåer. De Vries undersøker hvordan aktiveringen og utviklingen av forbrukernes etterspørsel har formet retningen for økonomisk utvikling, og situerer forbrukeratferd innenfor husholdningsøkonomiens rammer. Han vurderer de skiftende forbruksbena til husstandene fra 1600-tallet og frem til i dag, og analyserer hvordan husholdningsbeslutninger har mediert forholdet mellom makroøkonomisk vekst og faktisk menneskelig forbedring. Til slutt avdekker de Vries' forskning både styrkene og svakhetene ved eksisterende teorier om forbruk, og antyder veier for videre utvikling.