Feltet for utdanningsforskning har tradisjonelt sett manglet en metodikk for studiet av læring som ikke er menneskesentrert, der fokus er på menneskers mål og interesser. I boken 'The Materiality of Learning' tar Estrid Sørensen et steg videre for å utfordre denne menneskesentrerte tilnærmingen ved å utvikle en ny romlig metode som utforsker materialiteten i læring. Gjennom perspektiver fra studier av vitenskap og teknologi (STS) undersøker Sørensen et prosjekt i en fjerde klasse som benytter seg av et Internett-basert 3D virtuelt miljø, og sammenligner dette med klassens arbeid med tradisjonelle læringsmaterialer som tavler, lærebøker, notatbøker, blyanter og linjaler. Ved å ta hensyn til både elevenes og lærernes fysiske tilstedeværelse analyserer professor Sørensen de mange forskjellige formene for teknologi, kunnskap og tilstedeværelse som medfølger disse materialene. Boken inneholder detaljerte etnografiske beskrivelser og nyttige oppsummeringer på slutten av hvert kapittel, noe som gjør den til en viktig referanse for fagfolk samt master- og doktorgradsstudenter som er interessert i ulike områder innen utdanningsstudier.