The Philosophy and Politics of Abstract Expressionism, 1940–1960
Produktbeskrivelse
Boken 'The Philosophy and Politics of Abstract Expressionism, 1940–1960' gir en grundig vurdering av hvordan den blomstrende kunstneriske bevegelsen innen abstrakt ekspresjonisme på 1940- og 50-tallet er nært knyttet til den samtidige utviklingen av 'ny liberalisme' slik den ble definert og støttet av den amerikanske venstresiden. Gjennom en grundig analyse av de konseptuelle nettverkene blant intellektuelle i midten av århundret, samt påvirkningen av fransk eksistensialisme på kunstnere som Jackson Pollock, Mark Rothko og Barnett Newman, utfordrer Jachec tradisjonelle oppfatninger av Abstrakt Ekspresjonismes internasjonale suksess. Hun argumenterer for at amerikansk avantgarde-maling ble aktivt fremmet av den amerikanske regjeringen, ikke på grunn av dens affiniter til amerikanske verdier, men heller på grunn av dens radikale karakter, som ble ansett for å appellere til en vest-europeisk befolkning som Statens departement oppfattet som tilbøyelig til sosialisme. Denne tverrfaglige studien, som inkluderer tidligere upubliserte arkivmaterialer, ser systematisk på innflytelsen fra kunstens, filosofiens og politikken i etterkrigstidens Amerika.