I mange ulike samfunn i utviklingsland ser vi at klientelisme og etnisk favorisering ofte går hånd i hånd. I boken 'The Price of a Vote in the Middle East' utforskes det hvordan noen etniske grupper får betydelige materielle belønninger for sitt politiske støtte, mens andre opplever langt mer beskjedne utbytter. Boken undersøker denne viktige - og ofte oversette - siden av klientelisme. Forfatteren utnytter dybdeintervjuer med eliten samt originale spørreundersøkelser samlet inn under feltarbeidet i Libanon og Jemen, to arabiske land der politiske velgergrupper følger sekteriske, regionale og stammebaserte inndelinger. Gjennom forskningen viser han at velgere i grupper med intern konkurranse får mer og bedre belønninger for sin politiske støtte enn de som er fanget i grupper dominert av en enkelt, hegemonisk leder. Til syvende og sist viser analysen at politikere tilbyr tjenester når de presses av konkurrerende omstendigheter, mens ledere som er skjermet fra konkurranse kan, og faktisk gjør, ta sine støttespillere for gitt.