I "The Roman House and Social Identity" utforsker Shelly Hales et bredt spekter av hustyper i et forsøk på å forstå hvordan mennesker forestilte seg og uttrykte sin plass i den romerske verden, fra Storbritannia til Syria. Hales undersøker både naturen og rollen til innendørs dekorasjon, og hvordan denne bidrar til å fremme sosiale identiteter. Boken berører alt fra de egyptiske temaene i keiserlige residenser i Italia til de vinproduksjonsinspirerte designene i de klippede hjemmene i Petra. Dekorasjonen appellerer konsekvent til fantasier som går utover de umiddelbare realitetene til innbyggerne. Hales hevder at fantasi spilte en sentral rolle i å gjøre det mulig for enkeltpersoner og samfunn å møte forventninger og tilfredsstille ambisjoner, samt å bekrefte og konkurrere innenfor det mangfoldige imperiet. Gjennom et variert spekter av metoder for studiet av hus og akulturering i det romerske imperiet, tilbyr hennes bok den første syntesen av romersk boligarkitektur og gir nye innsikter i kompleksiteten og motsetningene ved å være romersk.