Boken 'Translingual Practices' samler arbeidet til et team av internasjonale forskere og gir en banebrytende utforskning av hvordan språklige brukere lekent benytter translingualisme. Samtidig belyser den hvordan de forhandler om utfordrende situasjoner, som brudd på sosiale normer og omveltning av sosiolingvistiske grenser. Gjennom en rekke etnografiske studier fra hele verden gir boken verdifulle innblikk i hverdagslivene til språklige brukere og lærere, samt deres erfaringer og hvordan disse interagerer i translinguale praksiser. Den inkluderer en variasjon av blandede metodologiske rammer for å undersøke språklige brukeres atferd, erfaringer og handlinger, dekker kompleksiteten i språklige evolusjonsprosesser, og viser at usikkerhet er like grunnleggende for translingualisme som lekfullhet. Boken peker også mot en fremtidig forskningsretning der forskning bør anvendes pragmatisk i konkrete pedagogiske handlinger ved å avdekke de sosiolingvistiske realitetene til translingual brukere.