Boken «Utopia and the Contemporary British Novel» utforsker hvordan opplevelsen av tid fungerer i et utvalg britiske romaner for å avdekke den vedvarende utopiske fantasien i det tjuende første århundre. Gjennom nærlesning og dyptgående tekstanalys utvikler forfatteren Edwards en ny strategi for å lese slike anticipatoriske 'fiksjoner av det som ennå ikke er', med fokus på romaner av forfattere som Hari Kunzru, Maggie Gee, David Mitchell, Ali Smith, Jim Crace, Joanna Kavenna, Grace McCleen, Jon McGregor og Claire Fuller. Når disse verkene leses i lys av den filosofiske kategorien ikke-samtidighet, avdekker de en betydelig ny retning innen tjuende første århundres fikjson. Deres formelle nyskapning og suggestive ikke-mimetiske møter med realisme gir rom for utopiske muligheter som trer frem i øyeblikk av tidsmessig alteritet: glimt av fremtiden, fornyede strenger av fortidens håp, og alternative sosiale verdener som allerede eksisterer i nåtiden.