Denne banebrytende studien av Giuseppe Verdis mottakelse på tysk gir viktige nye perspektiver på den tyske musikalske kulturen og nasjonalismen fra midten av det nittene århundret og fremover. Kreuzer argumenterer for at begrepet om Tysklands musikalske overlegenhet, som var så kjært for den nasjonalistiske saken, stadig ble utfordret av populariteten til italiensk opera, en sjanger som i økende grad ble symbolisert av Verdi. Boken kartlegger de mange fasettene ved denne italiensk-tyske opposisjonen innen rammer av intense historiske utviklinger fra den tyske enheten i 1871 til slutten av andre verdenskrig og videre. Ved å trekke på et særdeles bredt spekter av kilder, utforsker Kreuzer konstruksjonen av visuelle og biografiske bilder av Verdi; markedsføringen, tolkningen og tilpasningen av enkeltverk; regionale, sosiale og religiøse strømninger i det tyske musikklivet; samt åpenbare politiske appropriasjoner. Undertrykt, manipulert og ikke minst skyldbevisst godtatt, fremstår Verdi som en mektig innflytelse på tyske intellektuelles tenkning.