I "Å bygge tenkende klasserom i matematikk" tar Peter Liljedahl for seg hvordan man kan skape en dynamisk og inspirerende undervisning i matematikk, der elevene får mulighet til å samarbeide og kommunisere. Boken presenterer 14 effektive undervisningspraksiser som er utformet for å bygge et tenkende klasserom. Her får lærere verdifulle innsikter i hvordan de kan oppmuntre elevene til selvstendig tankegang, undersøkende arbeid, samt diskusjoner om løsninger i faget. Liljedahl deler konkrete råd om gruppedeling, bruken av vertikale tavler, innovative måter å innrede klasserommet på, forskjellige typer oppgaver og strategier for å stille spørsmål. Tradisjonelt har læreren ofte vist elevene hvordan oppgaver skal løses, noe som kan føre til at elevene bare kopierer lærerens metoder i stedet for å tenke selvstendig. Forfatteren understreker viktigheten av oppgavetypene og måten læreren veileder elevene i arbeidet med disse oppgavene. Et tenkende klasserom gir elever muligheten til å tenke kritisk og resonere i matematikkfaget.