Boken 'Å lære språk i barnehagen' av Vibeke Grøver tar for seg hvordan barnehager kan tilrettelegge for språklæring og hva som kjennetegner et språkfremmende samspill mellom voksne og barn. Det er en utbredt oppfatning at språklæring skjer naturlig i barnehagen, men Grøver understreker betydningen av de voksnes aktive rolle i dette arbeidet. Voksne kan nemlig ha stor innvirkning på barnas språkutvikling gjennom samhandling og tilrettelegging for interaksjoner mellom barna. Dette er av særlig viktighet for barn som lærer norsk som nytt språk. Forfatteren bygger et solid kunnskapsgrunnlag for språkarbeid i barnehager ved å presentere relevant forskning som berører de voksnes ansvar som språkmodeller og tilretteleggere. Boken ser også nærmere på hvordan samarbeid mellom ansatte, samt mellom foreldre og ansatte, kan styrke språklæringen og hvordan man kan ta hensyn til barnas ulikheter og bakgrunn. Gjennom konkrete samtaleeksempler fra norske barnehager, utforsker Grøver både muligheter og utfordringer i språkfremmende samspill.