Boken 'Alle skal med!' utforsker bruk av veiledning som et sentralt verktøy for kompetanseutvikling i barnehager. Kvalitet i barnehagearbeidet er nært knyttet til personalets kompetanse, og forfatterne belyser hvilke grunnleggende forutsetninger som må være på plass for å sikre at alle deltar aktivt i utviklingen av barnehagekvalitet. Gjennom et interaktivt utviklings- og forskningsprosjekt, med en sosiokulturell tilnærming, presenteres funnene både gjennom dyptgående faglige analyser og ved å inkludere deltakernes egne perspektiver. Boka tar opp viktige temaer som kvalitet, ledelse, veiledning, didaktikk og fagspråk, og setter dem i sammenheng med utviklingen av en lærende barnehage. Hensikten med 'Alle skal med!' er å inspirere leserne til å starte og implementere forsknings- og utviklingsprosjekter i sine egne barnehager. Målgruppen inkluderer alle som interesserer seg for forskning innen barnehagesektoren, samt de som ønsker å sette i gang kompetanseutviklingstiltak i barnehagen.