Boken 'Anerkjennelse og profesjon' er en viktig ressurs for både studenter og yrkesaktive innen forskjellige fagfelt. Den tar for seg hvordan profesjonsutøvere, som sosialarbeidere, lærere og helsearbeidere, møter og håndterer individer i sårbare situasjoner. Å gjenkjenne og forstå behovene til disse menneskene kan ofte være en utfordrende oppgave. Gjennom en grundig utforskning av begrepet anerkjennelse, avdekker forfatterne hvordan dette konseptet er sentralt for profesjonell praksis og den etiske dimensjonen av yrkesutøvelsen. Bokas innhold omfatter flere sentrale temaer: definisjon av profesjon, hva anerkjennelse innebærer, og forholdet mellom anerkjennelse og inkludering. Den tar også for seg profesjonsetikk, problemstillinger rundt ringeakt og krenkelser, samt hvordan likebehandling forholder seg til aksept av ulikheter og mangfold. Andre emner inkluderer favorisering, diskriminering og betydningen av både erfaring og evidens. Med en rekke illustrative eksempler gir boken verdifull innsikt og oppmuntrer til refleksjon over egen praksis for profesjonsutøvere og studenter innen sosial- og helsefag, samt lærerutdanning.