Boken 'Barnehagelæreren som medforsker' er en inspirerende fag- og arbeidsbok som tar for seg samarbeidende forskning, verkstedsmetodologi og utviklingsarbeid i barnehagesektoren. Med fokus på sentrale temaer som leke- og læringsmiljø, foreldresamarbeid og ledelse av en lærende barnehage, gir boken et omfattende innblikk i hvordan barnehager kan utvikle sine praksiser. Forskerne ved BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet, sammen med barnehageansatte fra Bergen kommune, presenterer et grundig fundament og teoretisk bakgrunn for prosjektet. Fem ulike barnehager deler sine erfaringer med vekt på barnehageleders identitet, kvalitetsutvikling, daglig samarbeid med foreldre, lekemateriale, voksenrollen, samt utforskning og lek. Forfatterne er innovative i sin tilnærming ved å kombinere tradisjonelle vitenskapelige sjangre med nye fortellermetoder. Boken utfordrer etablerte former for vitenskapelig formidling ved å inkludere variasjoner i skriveformer, noe som står i tråd med prinsippene om samskaping og medforskning.