Boken 'Barns utvikling i barnehagealder' av Richard Haugen utforsker de betydningsfulle endringene i barns liv og væremåte fra unnfangelse gjennom barnehagealderen og frem til skolealderen. Ved å kombinere klassiske teorier med ny forskning, gir boken et omfattende perspektiv på forskjellige utviklingsområder. Leserene får innsikt i barns typiske atferd innen biologisk betinget utvikling, sosial utvikling, emosjonell utvikling og kognitiv utvikling. I tillegg belyses variasjoner i hvordan barn utvikler seg. Boken er strukturert i ni kapitler, som dekker sentrale temaer som tidlig utvikling, motorisk utvikling, tidlig sosialt samspill, lek og læring, emosjoner og temperament, tilknytning og selvoppfatning, persepsjon og tenkning, samt språk og kommunikasjon. 'Barns utvikling i barnehagealder' er spesielt nyttig for ledelsen og personalet i barnehager, barnehagelærerutdannere og barnehagelærerstudenter på både bachelor- og masternivå, i tillegg til videreutdanning. Boken er også relevant for flere profesjonsutdanninger, særlig innen pedagogikk.