Boken 'Barns utvikling i skolealder' av Richard Haugen gir en grundig gjennomgang av barnas utvikling i skole- og ungdomsalderen. Den presenterer essensielle forandringer som skjer i denne livsfasen, basert både på klassiske teoretiske modeller og ny forskning. Gjennom boken får leserne en dypere forståelse av typiske atferdsmønstre hos barn og unge, og hvordan disse er knyttet til sentrale utviklingsområder som biologisk, sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. Forfatteren belyser også de individuelle forskjellene i utviklingen som kan forekomme hos barn og unge. Verket er delt inn i 11 kapitler, hvorav hver tar for seg spesifikke temaer som motorisk utvikling, sosiale relasjoner før og under skolealder, emosjoner og temperament, selvoppfatning, persepsjon og tenkning, språk, begrepsdanning og kommunikasjon, moral samt kjønnsforskjeller i væremåte. 'Barns utvikling i skolealder' er en viktig ressurs for lærerstudenter og lærere, men den har også relevans for profesjonsutdanninger innen pedagogikk, spesialpedagogikk, samt sosiale og helsefag.