Den nye LUS-boken: leseutviklingsskjema - LUS er et essensielt verktøy for å overvåke og fremme leseutviklingen hos elever. Boken beskriver elevenes fremskritt innen lesing gjennom ulike kvaliteter, som for eksempel evnen til å gjenkjenne kjente ord ved hjelp av ordbilder, og bruk av bokstaver for å lese ord. Videre vurderes utviklingen fra å korrigere seg selv av og til, til å oppnå en mer flytende lesing med god forståelse. Bokens struktur gjør det mulig å identifisere ulike nivåer av leseferdighet, fra stillelesing til å bli en boksluker som lett håndterer bøker der teksten bærer handlingen fremover. LUS fungerer ikke bare som et vurderingsverktøy, men også som en plattform for samarbeid mellom lærere, elever og foresatte. Resultatene kan brukes til å informere videre planlegging i skolesystemet, både for lærere, ledere og politikere. Denne utgaven er en oversettelse av de svenske bøker Nya lusboken og Komplement til Nya Lusboken, og inkluderer også et spesialkapittel om LUS sin anvendelse i Oslo kommune, som gir innsikt i lokale pedagogiske praksiser.