Boken "Eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever" av Branca Lie gir en detaljerte utforskning av begavede elever som også har lærevansker, et tema som fremdeles er relativt ukjent innen norsk pedagogisk og psykologisk praksis samt utdanningsforskning. Med fokus på grunnskoleelever, besvarer boken flere sentrale spørsmål som interesserer forskere, pedagoger, psykologer og lærere. Blant spørsmålene som behandles er: Hvordan kan vi identifisere eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever, og hvorfor er det så avgjørende å avdekke dem tidlig? Hvilke metoder bør benyttes for å undervise begavede elever og de som står overfor lærevansker? Hvilke faktorer kan fremme utviklingen av disse elevenes evner? Boken trekker på forfatterens egen forskning og undervisning, og gir en grundig innføring i hva som kjennetegner eksepsjonelle og dobbelteksepsjonelle elever, samt hva ny forskning har avdekket om dem. Den inkluderer også konkrete eksempler på begavede elever med diagnoser som dysleksi og ADHD. Hovedbudskapet i boken er at begavede elever med spesielle utfordringer krever tilpasset innsats for å nå sitt fulle potensial.