Boken "Elevene og litteraturen" utforsker hvordan man kan implementere estetisk lesing i undervisningen på barnetrinnet. Målet er å skape meningsfulle møter mellom elevene og skjønnlitterære tekster som stimulerer sanser, følelser og opplevelser. Forfatterne presenterer praktiske eksempler på litteraturundervisning som inkluderer en variert tilnærming til estetisk lesing av ulike sjangre, deriblant muntlige fortellinger, romaner, tegneserier, bibelfortellinger, bildebøker, fantasyfortellinger og elevproduserte tekster. Flere kapitler bygger på erfaringer fra utprøvingsprosjekter i norske klasserom, hvor en fellesnevner er fokuset på litteraturens estetiske verdi. Boken argumenterer for betydningen av å arbeide med skjønnlitteratur i skolen på en måte som berører og engasjerer elevene, og som samtidig er i tråd med læreplanens føringer (LK20). Gjennom personlig engasjement oppfordres det til dybdelesing og dybdelæring, noe som er et ideal som læreplanen fremhever og som reflekteres i de konkrete eksemplene som presenteres.