Hvordan deltar elever i samtaler om sitt eget opplæringstilbud, og hvordan kan de få reell medvirkning? I boken 'Elevers deltakelse og medvirkning' tar Anne Dorthe Tveit for seg dette viktige temaet, og avdekker et betydelig gap mellom de pedagogiske intensjonene og de faktiske erfaringene elevene har i slike samtaler. Boken fungerer som en nyttig guide for lærere og spesialpedagoger som ønsker å styrke elevers medvirkning, med spesiell fokus på de elevene som møter utfordringer i dette området. Tveit baserer sin analyse på det teoretiske rammeverket til deliberasjon, inspirert av Habermas, som vektlegger at alle deltakere i en samtale skal ha mulighet til å dele sine synspunkter og argumenter. Respekt for hverandres meninger og en åpenhet for å endre standpunkter hvis man blir overbevist, er sentrale elementer. Boken presenterer også konkrete eksempler og strategier for hvordan skolen kan legge til rette for disse viktige samtalene, i tråd med styringsdokumenter og lovgivning. Dette gjør den til et verdifullt verktøy for alle som arbeider med elever og ønsker å fremme et inkluderende læringsmiljø.