I boken 'Elevkrenkelser' tar Bjørn Eriksen et grundig blikk på hvordan de nye reglene i opplæringsloven kapittel 9 A påvirker elevenes skolemiljø. Gjennom en nøye gjennomgang av klagesakene som har blitt behandlet hos fylkesmannsembetene og Utdanningsdirektoratet, avdekker han de reelle utfordringene skolene står overfor i arbeidet med å sikre et trygt og godt miljø for alle elever. Eriksen gjør rede for nødvendige tiltak som bør iverksettes ved krenkelser og mobbing, og belyser skoleledelsens ansvar for å handle innen rimelige rammer for å oppfylle kravene i loven. Boken diskuterer også Høyesteretts tolkninger, som fremhever viktigheten av å ha fokus på de sårbare elevene, samt behovet for å håndtere situasjoner der også den som krenker må få oppmerksomhet. Eriksen stiller kritiske spørsmål ved skolers kompetanse til å håndtere lovendringene i tråd med intensjonene fra lovgiver, og han tar opp konsekvensene av at enkelte kommuner har blitt ilagt sanksjoner for manglende oppfølging av elevens rettigheter. Dette verket er et viktig bidrag til debatten om skolemiljø og styring, og gir leseren dypere innsikt i en betydningsfull og aktuell samfunnsutfordring.