I boken «En inkluderende skole?» tar Mirjam Harkestad Olsen for seg en av de mest formidable utfordringene i dagens utdanningssystem: hvordan skape et inkluderende læringsmiljø for alle elever. Boken gir en grundig analyse av inkludering fra to perspektiver: et ideologisk syn og et erfaringsbasert perspektiv. Den er inndelt i to deler; den første delen drøfter og analyserer selve begrepet inkludering, mens den andre delen presenterer en dyptgående livshistorie til en ung elev som opplevde en livsendrende ulykke. Gjennom hans fortelling undersøker boken hvordan denne erfaringen relaterer seg til teoretiske konsepter som selvbestemmelse, fremmedgjøring og stigma. Harkestad Olsens arbeid er forankret i omfattende forskning og søker å fremme kunnskapsutvikling innen det spesialpedagogiske feltet, samtidig som det berører aspekter knyttet til helse- og sosialfag. Med sitt rike empiriske grunnlag og tematikk er boken et uvurderlig bidrag for forskere, lærere og studenter innen pedagogikk, spesialpedagogikk, helse- og sosialfag, og for dem som er engasjert i masterprogrammer innen disse disiplinene. Boken presenterer ikke bare teoretiske innsikter, men også konkrete menneskelige erfaringer som gir dybde og kontekst til temaet inkludering.