Forholdet mellom psykolog og klient er en dynamisk, men også sårbar relasjon. Psykologens spesielle kompetanse og rolle har en betydelig påvirkning, og denne innflytelsen kan ha store konsekvenser for klientens velvære. Derfor er en ansvarlig og etisk tilnærming i praksis avgjørende for å skape den tilliten som både brukerne og samfunnet forventer av profesjonen. De nordiske psykologforeningene arbeider sammen om å utvikle felles «Etiske prinsipper for nordiske psykologer», et rammeverk som denne boken tar utgangspunkt i. I boken utforskes og kommenteres disse prinsippene, samtidig som den gir en rekke eksempler på etiske dilemmaer og utfordringer som psykologer kan stå overfor i sitt daglige arbeid. Denne tredje utgaven av 'Fagetikk i psykologisk arbeid' er nødvendig fordi verdiene som preger psykologisk forskning og praksis vedvarer, men fagets kontekst og samfunnsutviklingen er i stadig endring. Ny teknologi og moderne former for kommunikasjon stiller nye krav og presenterer nye etiske spørsmål, da psykologer engasjerer seg i digitale plattformer, inkludert podkaster og profiler på sosiale medier, uten nødvendigvis å ha klare retningslinjer for disse aktivitetene.