Boken "Forskningsmetode for lærerstudenter" er et uvurderlig verktøy for lærerstudenter som stå overfor utfordringen med å planlegge, gjennomføre og formidle forskningsprosjekter i sin masteroppgave. Med solid bakgrunn i metodeundervisning og veiledning av masterstudenter, tar forfatterne Marielle Stigum Gleiss og Elin Sæther en praktisk tilnærming til de vanskelighetene studentene ofte møter i løpet av dette krevende arbeidet. Boken er rik på konkrete eksempler fra tidligere lærerstudenter som illustrerer hvordan de har navigert metodiske utfordringer i sine forskningsprosjekter. Den gir en grundig innføring i sentrale metoder for innsamling og analyse av data, og legger vekt på hvordan forskerens valg gjennom hele prosessen former utviklingen av ny kunnskap. Gleiss og Sæther bistår studentene med å beskrive, begrunne og reflektere over deres metodiske beslutninger. De demonstrerer også viktigheten av å bygge videre på eksisterende kunnskap og hvordan man skriver om forskningslitteratur på en klar og forståelig måte. Denne kunnskapen er ikke bare relevant for forskningen, men også for lærerprofesjonen, og forfatterne viser hvordan erfaringene fra arbeidet med masteroppgaven kan bidra til å fremme ny kunnskap i praktisk undervisning.