Boken "Fra fravær til fellesskap" av Gro Emmertsen Lund belyser hvor viktig skolens rolle er i kampen mot langvarig fravær blant elever. Gjennom tre gripende elevhistorier gir forfatteren innsikt i hva elever virkelig ønsker for sin skolehverdag og hvordan skoler samt fagfolk kan bidra til å integrere barn i fellesskapet igjen. For at barn skal oppleve glede og motivasjon i skoletiden, er det essensielt å ha nære vennskap, sterke relasjoner til lærerne og en undervisning som engasjerer. Denne boka er fylt med praktiske tips og forslag til lærere om hvordan de kan styrke elevenes tilknytning til skolen og dermed øke fremmøtet. Forfatteren tilbyr også en teoretisk ramme for å forstå hva skolefravær innebærer, samt råd om hvordan skolens personale kan arbeide forebyggende mot fravær, samarbeide med foreldre og hjelpe elevene med å finne veien tilbake til skolen. "Fra fravær til fellesskap" er en viktig ressurs for lærere, veiledere og ledere innen utdanningssektoren, samt for studenter i grunnskolelærerutdanningene og skolelederutdanningene. Boken er oversatt fra dansk og er tilpasset norske forhold, noe som gjør innholdet relevant for den norske skolens kontekst.