Boken 'Helhet og sammenheng på SFO' utforsker hvordan ansatte i SFO kan utvikle tilbud av høy kvalitet, i tråd med den nye nasjonale rammeplanen. Denne rammeplanen, sammen med relevante lover, forskrifter og lokale planer, setter føringer for hva som forventes av personalet. Likevel er det opp til ledelsen og de ansatte å oversette disse styringsdokumentene til konkrete handlinger i hverdagen. Boken fremhever betydningen av godt samarbeid og målrettet kompetanseutvikling for å oppnå helhet og sammenheng i arbeidet. Gjennom å presentere sentrale temaer som læreplanteori, systemteori, utvikling av lærende organisasjoner og ulike dimensjoner av kvalitet, gir forfatteren innsikt i hvordan disse kan anvendes i SFOs praksis. Sitater fra ledere og ansatte gir realitetsnære perspektiver og understøtter de teoretiske diskursene. Denne boken er spesielt relevant for alle ansatte ved SFO, men har også stor verdi for ledere, skoleeiere, PPT, skoleledere og lærere som ønsker å iverksette forbedringer knyttet til kvalitet og kompetanseutvikling.