Hvordan relaterer vi historien til både fortiden og fremtiden? Hva er intensjonen bak å koble historiske perspektiver til vår samtid? I boken 'Historiebevissthet og historiebruk i skolen' utvikler Ketil Knutsen en didaktisk tilnærming til historiebevissthet og presenterer en modell som kan brukes i skoleverket. Gjennom variert undervisningsmateriale viser Knutsen hvordan lærere kan tilpasse sin undervisning for å styrke elevenes evne til kritisk tenkning og refleksjon rundt deres egen historiebevissthet. Boken er forankret i Knutsens egen forskning, som avdekker hvordan skoleelever kan bli myndiggjort og lære å mestre sine liv i samfunnets kontekst ved hjelp av historie. For å fremme en dypere forståelse av historie er det ikke tilstrekkelig med kunnskap og ferdigheter alene; elevene trenger også å bevisstgjøres om hvordan vi oppfatter forbindelsene mellom fortid, nåtid og fremtid, samt hvordan vi aktivt bruker historien i vårt daglige liv. Boken gir lærere og lærerstudenter viktig innsikt og verktøy for å fremme elevenes historiebevissthet i tråd med Fagfornyelsen.