Boken 'Hverdagshendelsenes pedagogikk' av Dag Øystein Nome utforsker hvor viktig relasjonene mellom barn i barnehagen er. Den belyser barnas evne til å takle og forme sin egen hverdag innenfor en kompleks institusjonell ramme. Gjennom beskrivelser av barns kreative og utforskende aktiviteter i frilek, gir boken verdifulle innsikter som kan inspirere både barnehagelærerstudenter og ansatte til å bedre observere, forstå og legge til rette for barnas sosiale bidrag i barnehagens dagligliv. Boken tar for seg temaer som lek, vennskap, konflikter og danning, samtidig som den stiller et kritisk spørsmål ved hvor stort handlingsrom barnehagen faktisk gir for barns sosiale eksperimentering. Med en ambisjon om å gi leseren en dypere forståelse av barns egne opplevelser av barnehagehverdagen, søker boken å inspirere til en pedagogisk tilnærming som rommer barnas lekende aktiviteter. Dette er viktig lesning for alle som ønsker å styrke barnas rolle i barnehagen.