Hvordan legge til rette for mestring, medvirkning og motivasjon
Produktbeskrivelse
I denne boken presenterer forfatterne en metode som både skolefellesskapet og enkeltlærere kan implementere i samarbeidet med elevene for å forebygge frafall og psykiske helseplager i ungdomsskolen og videregående skole. Med illustrative eksempler viser forfatterne hvordan denne metoden kan hjelpe elever med lav motivasjon til å gjenvinne troen på at deres egen innsats gir resultater. Metoden er basert på helsefremmende teori, selvbestemmelsesteori og teori om selvregulert læring. Hovedprinsippet er at elevene selv er de viktigste aktørene i sine liv, og sammen med et støttende fellesskap skal de utvikle bærekraftige strategier for å håndtere utfordringer. Gjennom refleksjon over hva som er viktig og hva som er utfordrende for dem, får elevene anledning til å identifisere og utnytte sine egne suksessfaktorer. Dette kan bidra til å øke opplevelsen av autonomi, mestring, indre motivasjon og selvanerkjennelse. Forfatterne hevder at dersom skolen og læreren systematisk legger til rette for metodearbeid slik det beskrives i boken, vil elevene bli bedre rustet til å møte livets utfordringer.