Hvordan lykkes man med å finne olje i områder der andre har mislyktes? Hvordan kan man skape prisvinnende bygninger som blir kulturelle ikoner? Hva har de beste arkitektene, oljeekspertene, forretningsadvokatene, journalistene og bankanalytikerne til felles? Boken 'Idea Work. Om profesjonell kreativitet' gir innsikt i hvordan man kan oppnå slike resultater. Dette verket er et resultat av et fireårig forskningsprosjekt med samme navn, hvor en gruppe forskere fra både Norge og internasjonale institusjoner har sammenlignet praksisen for ekstraordinært idéarbeid i seks ledende virksomheter: Snøhetta, Statoil, Advokatfirmaet Thommessen, SpareBank 1, Thomson Reuters Point Carbon og Aftenpostens A-magasinet. Prosjektet hadde støtte fra Norges Forskningsråds program for Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA). Gjennom beviselige eksempler viser forfatterne i 'Idea Work' hvordan disse fremragende selskapene jobber på forbausende like måter når de arbeider kreativt for å utvikle og realisere innovative ideer. Boken gir et fascinerende innblikk i Snøhettas arbeidsmetoder og mye mer.