I boken 'Inkludering i praksis' presenterer forfatterne en dyptgående utforskning av det inkluderende skolemiljøets praktiske aspekter, basert på ny forskning. De tar opp både overordnede prinsipper og fagspesifikke problemstillinger som er relevante for inkludering i skolen. Med temaer som tidlig innsats, utvikling av leseferdigheter, matematisk læring, håndtering av utfordrende atferd, samt samiske perspektiver, gir boken et omfattende bilde av hva inkludering innebærer. Inkludering er ikke bare en ide, men et essensielt prinsipp som skolens ansatte må forplikte seg til, for å skape et miljø der alle elever kan trives og lære. Boken er en praktisk veiledning for lærere, og den bidrar til å synliggjøre konkrete metoder for å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø. Den henvender seg ikke bare til lærerstudenter innen pedagogiske og spesialpedagogiske fag, men også til forskere og lærerutdannere som ønsker å fremme utviklingen av gode, inkluderende skoler.