I en verden preget av konstant endring vil organisasjoner alltid eksistere, men risikoen for at en spesifikk organisasjon ikke overlever er reell. For å sikre at vår egen organisasjon blir solid og robust mot omgivelsenes forandringer, må vi tilnærme oss utfordringer med et blikk utenfor det vanlige og se i et langsiktig perspektiv. Å lede en organisasjon uten å forstå dens tidsmessige kontekst — det vil si dens fortid, nåtid og fremtid — er umulig. For å forbedre nåtiden er det nødvendig å besitte både kreativ og metodisk tilnærming for å fange opp fremtidsrettede signaler og oversette dem til strategiske tiltak. Den mest effektive metoden for dette er gjennom en samskapende prosess, hvor alle kompetanser og perspektiver bidrar til å forme en ønsket fremtid. 'Innføring i fremsynsledelse' gir deg verktøyene for å tenke, diskutere og skape fremtiden din ved bruk av fremtidsverksteder i organisasjonen. Boken trekker på innsikt fra en rekke fagområder, inkludert sosiologi, psykologi, historie, statsvitenskap og økonomi, for å gi en helhetlig forståelse av fremsynsledelse.