Boken "Kulturforståelse i musikkfaget" tar for seg det viktige kjerneelementet kulturforståelse i læreplanen, og tilbyr en rekke praktiske eksempler som lærere enkelt kan implementere i undervisningen. Den stiller sentrale spørsmål som: Hva er musikk? Hva definerer kultur? Og hva innebærer det å ha en dypere forståelse? Gjennom bokens struktur får leseren innsikt i hvordan planlegging, gjennomføring og vurdering kan legges til rette for å fremme kulturforståelse i musikktimene. Forfatterne gir pedagoger forskjellige innfallsvinkler for hvordan de kan arbeide målrettet med å styrke elevenes forståelse av kultur. Med tre hoveddeler dekker boka temaene både teoretisk, didaktisk og metodisk, hvilket gir et solid fundament for musikklærere. Hensikten er å heve musikklærerens egen kulturforståelse og avklare kjerneelementets betydning i musikkundervisningen. Denne boken er en uvurderlig ressurs for norsk musikkpedagogikk og bør være pensum ved alle lærerutdanninger, samt bli lest av alle som jobber med musikkpedagogikk.