I dagens digitale skolehverdag er det umulig å unngå emnet kunstig intelligens, særlig når det kommer til skriveopplæring. I boken "Kunstig intelligens i skriveopplæringen" tar Agnar Lirhus oss med inn i en verden preget av generative språkmodeller. Leseren blir introdusert for Lars, en elev i niende klasse som benytter seg av ChatGPT for å løse skriveoppgavene sine. Hvordan kan lærere likevel bidra til at Lars utvikler sine egne skriveferdigheter? Boken tar for seg sentrale problemstillinger knyttet til generative språkmodeller, som begrepet KI-literacy og hvordan språkbruk påvirker kognitiv utvikling. I tillegg gir Lirhus en rekke konkrete råd til undervisning der KI integreres på en meningsfull måte. Disse tipsene er basert på erfaringer fra lærere og er gjennomsyret av teori om effektiv skriveopplæring. Agnar Lirhus, som har skrevet skjønnlitteratur i flere sjangre, bringer også med seg sin bakgrunn som norsklektor og underviser i kreativ skriving. Etter at ChatGPT ble lansert, har han dykker inn i denne fascinerende teknologien for å utforske hvilke følger generative språkmodeller kan ha for forfattere, elever og samfunnet generelt.