Løreren med forskerblikk er en grunnleggende guide til vitenskapelig metode rettet mot lærerstudenter. Boken fokuserer på hvordan lærere kan systematisk undersøke og lære av egne erfaringer i skolehverdagen. Den legger stor vekt på koblingen mellom praksis og forskning, og gir studentene verktøyene de trenger for å søke opp relevant litteratur som kan brukes både til utvikling og analyse. Boken diskuterer de vanligste metodene for informasjonsinnhenting – inkludert observasjon, intervju og spørreskjema – på en praktisk og kritisk måte. Den gir også innblikk i systematisk analyse av informasjon, enten den er kvantitativ eller kvalitativ, og veileder leseren i hvordan resultater kan presenteres både muntlig og skriftlig i rapporter og oppgaver. I tillegg omhandler boken viktige aspekter ved kvalitetssikring i hele forskningsprosessen samt hvordan etiske hensyn kan ivaretas. I denne nye utgaven finner man også en nyttig innføring i litteratursøk, drøftinger om bruk av digitale plattformer i intervjuer, samt en grundigere gjennomgang av de mest effektive metodene.