I boken 'Læreren som regissør' gir forfatterne innsikt i hvordan man kan ta regi i klasserommet. Med et solid kunnskapsgrunnlag fremhever de lærerens rolle fra flere perspektiver, inkludert pedagogikk, fagdidaktikk og teaterfag. Denne reviderte utgaven er oppdatert i tråd med LK 20 samt nasjonal og internasjonal forskning om skole og klasserom. Et nytt kapittel er dedikert til iscenesettelse av undervisning, og gir leseren en dramaturgisk tilnærming til undervisningsforløp. Videre drøftes lærerens lederskap i klasserommet, med fokus på roller som læringsleder, relasjonsbygger, lagleder og autoritet. I tillegg presenterer Jonas Yassin Iversen et kapittel som tar for seg det mangfoldige klasserommet. Hver del består av skjønnlitterære tekster og refleksjonsoppgaver, som inviterer til ettertanke og inspirasjon. 'Læreren som regissør' undersøker samspillet mellom ledelse og læring, både i teori og praksis, og understreker lærerens ansvar for å fremme gode relasjoner og utvikle en læringskultur der klassen fungerer som et samlet ensemble.