I boken 'Læring i og mellom mennesker' av Line Wittek utforskes sentrale spørsmål om kunnskap, læring og betydningen av fellesskap i læringsprosessen. Hva er det egentlig som skjer når vi lærer? Hvordan påvirker andre mennesker oss i dette arbeidet? Og hvilken rolle spiller språket? Denne boken gir en praktisk innføring i sosiokulturell læringsteori og belyser hvordan læring ikke bare er en individuell prosess, men også en aktivitet som skjer i interaksjon med andre. Boken har vært en viktig ressurs siden den ble første gang utgitt i 2004, og er anerkjent som en grunnleggende innføring ved mange lærerutdanningsinstitusjoner. I denne reviderte utgaven har Wittek tilført et nytt kapittel om læringsbaner samt en rekke nyere praktiske eksempler fra klasserommet og andre læringskontekster. Forfatteren argumenterer for at skolens hovedoppgave bør være å organisere læringsaktiviteter på en måte som oppfordrer elevene til å bidra til og lære av hverandre. Dette gir en dypere forståelse av hvordan sosial interaksjon og kultur former læringsprosessen.