Denne boken henvender seg til barnehagelærere, lærere, samt alle som jobber med barn og unge, og tilbyr verdifulle perspektiver på læring. Kjeld Fredens utforsker i dybden det kroppslige grunnlaget for livslang læring, og han utfordrer den tradisjonelle oppfatningen om at hjernen alene er ansvarlig for våre mentale funksjoner. Gjennom et kritisk blikk på nåtidens testregimer i barnehage og skole i Norden, stiller han spørsmål ved hvorfor viktige fag som kunst, sang, musikk og kroppsøving blir gradvis nedprioritert. Fredens argumenterer overbevisende for at denne nedprioriteringen ikke bare svekker disse fagene, men også reduserer barns og unges kreative evner og deres evne til å lære. Boken understreker at vi lærer med kroppen – en naturlig læringsmetode for mennesker i alle aldre, med spesielt fokus på barn og unge. Kroppen fungerer som en bro mellom hjernen og den verden vi lever i, og ny forskning bekrefter at gjensidig samspill mellom hjerne, kropp og omverden er essensielt for vår kognitive utvikling.