I boken 'Lek' undersøker nordiske forskere det dyptgående og ofte debatterte temaet barns lek i barnehagepedagogikken. Denne fagfellevurderte antologien presenterer et mangfold av artikler som gir ny innsikt i hvordan vi kan forstå og verdsette barns lek. Forskningen stammer fra ulike tradisjoner innen samfunnsvitenskap og humaniora, og artiklene er av stor relevans for profesjonelle som arbeider med barn. Bidragsyterne analyserer en rekke aspekter knyttet til lek, blant annet lekens evolusjon og epigenetikk, fenomenologiske tilnærminger til lek, samt hvordan leken fungerer som et grensefenomen. De utforsker også spontane lekeformer, lekeplasser i barnehagen, samt lekens egenverdi og nytteverdi. Gjennom denne boken får leserne tilgang til banebrytende forskning som gir en dypere forståelse av barns lek i institusjonelle kontekster. Boken inkluderer også et intervju med Wendy Russell, som tilfører ytterligere perspektiver til diskusjonen rundt lekens betydning.