Denne boken tar for seg de fundamentale spørsmålene rundt leseforståelse, og hvordan undervisningen kan tilpasses for å styrke elevenes evne til å forstå det de leser. Gjennom en grundig analyse av nyere forskningsresultater, belyser forfatterne hva som kreves for å utvikle seg til en kompetent leser i dagens kunnskapssamfunn. De diskuterer også hva som kjennetegner effektiv undervisning i leseforståelse. Å kunne utvinne og skape mening fra skrevet tekst er en kompleks ferdighet som går langt utover å bare knyte sammen bokstaver og lyder; det er en avgjørende kompetanse for å navigere i et moderne samfunn. Derfor er det essensielt at skoleundervisningen prioriterer denne aspekten av leseopplæringen. Denne boken, som er den første av sitt slag skrevet av norske forskere innen dette feltet, gir en lettfattelig og grundig innføring i temaet. Den retter seg særlig mot lærerstudenter og praktiserende lærere, og vil være et nyttig verktøy for alle som ønsker å fremme god leseforståelse blant elever.