«Leselos» er et nyskapende verktøy designet for å styrke leseferdighetene hos grunnskoleelever på tvers av fagområder. I kjernen av dette materialet finner vi en sirkelmodell som belyser de sentrale aspektene ved lesing, samt et observasjonsskjema som lærere kan benytte for å veilede elevene i deres fagspesifikke leseutvikling. Alt materiale er tilgjengelig digitalt via Lesesenteret i Stavanger. Boken «Leselosboka» gir en grundig presentasjon av dette verktøyet og illustrerer hvordan det kan implementeres i klasserommet. Forfatterne, Liv Engen og Lise Helgevold, forankrer materialet i nyeste leseforskning samt retningslinjer fra skolens planverk. I tillegg tilgjengeliggjør de konkrete eksempler på hvordan «Leselos» benyttes i ulike undervisningssituasjoner. Basert på erfaringer, fremhever forfatterne at det største utbyttet oppnås når lærerne ved en skole samarbeider. Felles forståelse av leseutvikling og leseundervisning mellom lærerne gir en sterkere støtte til elevene. Boken peker på essensielle suksessfaktorer for en effektiv implementering og bruk av «Leselos». «Leselosboka» er uunnværlig for lærere og andre som ønsker å bruke «Leselos», samt en verdifull ressurs for lærerstudenter som ønsker å forstå leseopplæring bedre.