Boken 'Målrettet samtale' tilbyr lærere et solid rammeverk for å planlegge, strukturere og gjennomføre meningsfulle matematiske samtaler som både beriker og utvider elevenes forståelse og læring av matematikk. Forfatterne, Allison Hintz og Elham Kazemi, understreker betydningen av å sette klare mål for hver samtale, og gir innsikt i hvordan samtalene kan struktureres for å oppnå disse målene. Gjennom detaljerte beskrivelser fra klasserom på både barnetrinnet og mellomtrinnet, illustrerer de hvordan lærere navigerer i samtaleledelsen og tar avgjørende pedagogiske og matematiske beslutninger underveis. Boken tar også for seg elevenes roller, både som tilhørere og aktive deltakere, og gir praktiske strategier for å forbedre elevdeltakelsen og læringsopplevelsen. I tillegg inkluderer den nyttige vedlegg med planleggingsmaler som bistår lærerne i å benytte de riktige strukturene for å fasilitere engasjerende diskusjoner i klasserommet. 'Målrettet samtale' sikrer en harmonisk balanse mellom elevengasjement og læring.