Boken 'Matematikk for barnehagelærere' gir en grundig innføring i hvordan barns matematiske utvikling skjer i barnehagen. Forfatterne påpeker viktigheten av barnehagelærerens aktive rolle i læringsprosessen, der undring og nysgjerrighet danner grunnlag for et meningsfylt samarbeid med barna. Gjennom matematiske samtaler, hvor spørsmål stilles og ideer diskuteres, oppstår det en fruktbar læringsarena. Den reviderte utgaven er basert på nyere forskning innen feltet og presenterer matematikkfaglig innhold med eksempler fra virkelige aktiviteter og observasjoner fra barnehager. Boken veileder leserne gjennom hvert kapittel med oversikter over sentrale begreper, samt refleksjons- og diskusjonsoppgaver. Disse oppgavene er utformet for å engasjere studentene, både individuelt og i samarbeid med medstudenter. Bokens innhold relaterer seg direkte til Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver fra Kunnskapsdepartementet (2017), og gir dermed en solid ramme for den pedagogiske praksis i barnehagen.