I boken 'Medvirkning' fremhever forfatterne viktigheten av elevenes aktive deltakelse i skolehverdagen, noe som kan føre til både faglig og sosial fremgang. Til tross for gode intensjoner, viser elevundersøkelser at mange skoler har lav grad av medvirkning, noe som kan skyldes at lærerteamet ikke fullt ut forstår hva medvirkning innebærer i praksis. Gjennom denne boken gir forfatterne en grundig forklaring av begrepet, samt konkrete eksempler på hvordan lærere kan involvere elevene i ulike læringsaktiviteter og i prosessene rundt undervisningsplanlegging. Boken gir også innsikt i hvordan elever kan være med på å utvikle et positivt skolemiljø. Gerd Martina Langeland, lektor med spesialisering i norsk og psykologi, har erfaring fra ledelsen av prosjekter fokuserte på elevers mestring og motivasjon, og har utviklet en helsefremmende metodikk der elevmedvirkning står sentralt. May Olaug Horverak, som har bakgrunn som barnevernspedagog, lærer og spesialpedagog, bringer inn verdifull forskning og erfaring fra sitt arbeid som rektor, hvor hun har ledet flere prosjekter rettet mot helsefremming i skolen.