Boken 'Mentor for nye lærere' er en uvurderlig ressurs for alle som tar på seg oppgaven med å veilede nyutdannede lærere. Med mange års erfaring fra prosjektet 'Veiledning av nyutdannede lærere', gir forfatterne en dyp innsikt i de unike utfordringene som ferske lærere står overfor. Boken bygger på en solid kombinasjon av forfatternes egne erfaringer, forskningsbasert kunnskap og teoretiske perspektiver. Den dekker et bredt spekter av emner, inkludert behovene til nyutdannede lærere, mentorens ansvar, samt hvordan veiledningen kan organiseres og gjennomføres. Videre blir viktige temaer som sosialisering i læreryrket, klasseledelse, og de motivasjons- og mestringsutfordringene nye lærere ofte møter, nøye utforsket. Boken tar også for seg sentrale juridiske problemstillinger som kan komme opp i løpet av lærerens første år i yrket. Gjennom praktiske eksempler illustreres hvordan veiledning kan tilpasses og implementeres effektivt. Mot slutten av boken finner du en nyttig samling av instruksjoner for ulike metoder og kommunikasjonsøvelser, som kan være til stor hjelp i veiledningsprosessen. Denne boka er ikke bare relevant for veilederutdanningen, men fungerer dessuten som en veiledende guide for de som påtar seg mentorroller og ønsker selvstudium innen dette viktige feltet.