I denne boka presenteres en metode utviklet for voksenopplæringer og introduksjonsprogram for flyktninger. Forfatterne ønsker å støtte elevene i å bli bevisste på sine egne verdier og suksessfaktorer gjennom en praktisk tilnærming. Med illustrative eksempler viser de hvordan metoden kan benyttes for å identifisere hindringer som elevene møter, og gir dem verktøy til å finne løsninger, både individuelt og i et støttende fellesskap. Elever fra forskjellige kulturer deltar i voksenopplæring, noe som krever en kultursensitiv tilnærming fra lærere og veiledere. Boken utdyper hva en slik tilnærming innebærer og gir konkrete eksempler. Forfatterne betoner viktigheten av at flyktningene anerkjenner og utnytter de mulighetene de har tilgjengelig. I denne sammenhengen drøftes ulike perspektiver på empowerment og de begrensningene som kan eksistere innen introduksjonsprogrammet. Gjennom en systematisk implementering av metoden får elevene en følelse av sammenheng i tilværelsen. Dette kan være til stor hjelp for deltakere i introduksjonsprogrammet og voksenopplæring, både i skolehverdagen og i deres liv generelt. Boken er et verdifullt ressursverk for alle som jobber med innvandrere i voksenopplæringer, flyktningtjenester og NAV.