Boken 'Metode, dataanalyse og innsikt' (4. utgave) gir en omfattende innføring i hvordan man utvikler undersøkelsesspørsmål, utarbeider undersøkelser, innhenter og analyserer data, samt rapporterer funnene på en effektiv måte. En god undersøkelse er avhengig av at resultatene er lett tilgjengelige for brukeren, noe som gjør kommunikasjonen av disse resultatene avgjørende. Bokens innledende kapitler gir et tydelig bilde av hvordan man skal strukturere rapportene, inkludert hvilke elementer som bør være med, samt prinsipper for visuell presentasjon av tabeller og figurer. Den nyeste utgaven har et sterkere fokus på hvordan analysene kan anvendes, og tilbyr vedlegg med alle nødvendige formler og beregninger for en dypere forståelse av de mest passende analyseteknikkene og resultatkvaliteten. I tillegg introduseres et helt nytt kapittel om innholdsanalyse av tekst ved bruk av moderne analyseverktøy. I takt med utviklingen av sosiale medier, tar denne boken for seg nytten av kvalitative studier, og guider leseren gjennom prosessen av tekstanalyse, med spesifikt fokus på kommentarer fra blogger. Denne boken henvender seg særlig til studenter innen markedsføring, og er et uvurderlig hjelpemiddel for å forstå og praktisere aktuelle metoder innen dataanalyse og innsikt.